Gyújtókábel, gyújtáskábel, gyertyakábel, gyertyapipa gyártása
Kugler gyújtókábelek 1990 óta  

   
        Vissza a címlapra

Kiemelt akciók 2015-ben

Folytatjuk az  xr25 akciót A webáruház keresőjébe írja be a típust és az xr25 kódot. Pl. Ford xr25 vagy Focus xr25
Opel xr25, Astra xr25  Suzuki xr25  stb
és jönnek az akciós termékek.

Belépés a webáruházba


 Eredeti NDK Trabant 601, Wartburg 353
 gyertyapipák, gyújtókábelek
    Ha segítségre van szüksége:
    telefon: 20 9519-849
    e-mail: kugler@gyujtokabel.hu



Részletes műszaki információk a gyújtókábelekről

A gyújtáskábelekkel kapcsolatban nagyon sok téves információ van a köztudatban. Keverednek a fogalmak, "szilikonos", "szénszálas", "zavarszűrős" stb. 
Sokan a márkához ragaszkodnak pedig a nagynevű cégek is többféle minőségben gyártanak kábelt ugyanahhoz a típushoz. Nagyon jól kinéző, szépen csomagolt kábel is kapható gyenge műszaki tartalommal.
Ezen az oldalon 25 év tapasztalatával megpróbálom érthetően összefoglalni a legfontosabb tudnivalókat.

Milyen jelek utalnak a gyújtókábel hibájára?
    - Ha az autó "rángat" ez általában gyújtás hibára utal. A gázos autóknál gyakori jelenség, hogy benzinnel szépen jár a motor, de gázzal durrog, rángat. Leggyakrabban ezt is a hibás gyújtás okozza. A gázüzemről bővebben itt
    - A hibás, sérült gyújtókábel fogyasztás növekedést eredményez. 
Optimális fogyasztáshoz tökéletes gyújtásra van szükség.
 
Ha a gyújtáskábel elöregszik, megsérül, akkor a gyújtás energiája nagy veszteséggel, és nem a megfelelő időpontban jut el a gyertyához. Ilyenkor a keverék tökéletlen égése miatt a motor teljesítménye csökken, fogyasztása megnő.

Hogyan állapítható meg hogy melyik gyújtókábel hibás?
    1. nézze meg alaposan a kábelt. 
10-15 éves korukra a legjobb gyári kábelek is elöregszenek. A kábel és a gumikupakok, gyertyapipák megrepedezhetnek, kidörzsölődhetnek esetleg nyest rágja meg őket. Ha ide kattint megnézheti a fotókat a szemmel is látható hibákról.
Sokszor szemmel nem látható, tűhegynyi lyukak keletkeznek ezeket nehéz észrevenni, de a szikra ezen már áthúz.
    2. csatlakoztassa le a kábelt és nézze meg a gyertyapipa és az elosztó csatlakozókat. Ha valahol laza az érintkezés azon a helyen általában szürkés-zöldes rézoxid, esetleg rozsda látható. Tisztítsa meg puha ruhával, esetleg óvatosan nagyon finom csiszolópapírral. Tisztítás után a csatlakozónak a típustól függően "húzósan", vagy erőteljes kattanással kell csatlakozni. Ha a csatlakozás laza akkor a csatlakozót, vagy az egész kábelt cserélni kell.  
Fotó az oxidált csatlakozóról  és  itt van a csatlakozó csere után 
    3. Nehezen észrevehető, de igen gyakori hiba hogy a gyertyagumi nem zár szorosan a gyertya porcelán szigetelőre. Ilyenkor a porcelán szigetelőn létrejövő kúszóáram testeli a szikrát. Ez a veszteség nagyobb lesz ha víz, hűtőfolyadék, korom vagy egyéb szennyeződés kerül a szigetelőre. Ezt a jelenséget nézze meg itt. 
A csatlakozók, gyertyapipák a kábelekről lebonthatók, így ezek cserélhetők. Csak néhány típus van, ahol a gyári kábelekre nem bontható csatlakozókkal szerelték a gyertyapipákat (pl  BMW, vagy Smart) de ha az esetenként több ezer forintért beszerezhető gyertyapipákat meg akarjuk menteni arra is van megoldás. A gyújtókábelek felújításáról bővebben itt.
    4. Ellenállás mérővel mérje meg a kábelek ellenállását. Ha végtelen ellenállás mér, akkor a kábel szakadt. 
A jó kábelek ellenállás értéke a típustól és a kábel szerkezetétől függően 1 kOhm és 15 kOhm között lehet. 
Az érték típusfüggő. Mercedes gyertyakábelek általában 1 kOhm, Suzuki Swift 1.3 gyertyakábel 5-10 kOhm, Ford Escort 1.3-as  8-10 kOhm.
 Ha az érték kis mértékben (max 50%) tér el a gyári értéktől, az nem hiba, de ha nagyságrendnyi eltérés van (pl 100 kOhm) akkor cserélni kell. Mérje meg úgy is, hogy közben mozgatja a kábelt és a csatlakozókat. Ha az érték változik, akkor a kábel vezetőjében, vagy valamelyik csatlakozónál érintkezési hiba van, ott a szikra átugrik és  a kábel rövidesen tönkre megy. Ha jó ellenállás értékeket mér attól még a kábel lehet rossz! 
    5. Járó motor mellett sötétben figyelje meg a kábeleket. A sérült részeknél kisebb-nagyobb kékes szikrák ugrálnak a közeli fém részekre. Ha a gyanús területre kevés vizet permetez, (nem locsolni! permetezni például virág permetezővel) egyértelműbbek lesznek a szikrák. Ha nem szikrákat lát, hanem a kábel felszínén kékes-lilás "köd" látszik, az általában nem jelenti a kábel hibáját.

A gyakorlat után egy kis elmélet:
Az Otto-motoroknál a hengerben a gyújtógyertya által létrehozott szikra gyújtja be a keveréket. 
A szikra létrehozásához szükséges energiát a gyújtókábel közvetiti a trafótól a gyertyáig. A gyújtófeszültség a korszerű motoroknál elérheti a 30-35 kiloVolt értéket. A kábeleknek tartósan bírni kell a 180-220 oC hőmérsékletet, az olaj és egyéb szennyeződéseket és biztosítani kell, hogy a nagyfeszültség akkor se húzzon át a fém részekre, ha esetleg víz csapódik fel. Ezeknek a követelményeknek csak a legjobb anyagokból precízen összeszerelt kábelek felelnek meg.

A gyújtáskábelek szerkezete: A gyújtókábelek egy vezető érből és a viszonylag nagy falvastagságú szigetelőből állnak. 
A megfelelő méretre vágott kábelre présszerszámmal rögzítik a csatlakozó sarukat. A kábel szerkezetétől függően ezekhez a sarukhoz vagy ezekre a sarukra csatlakoztatják az igen változatos kialakítású 
gyertya- elosztócsatlakozókat, gyertya- elosztógumikat.
A különböző szerkezetű gyújtókábelek felépítését megnézheti itt

A vezető ér szerkezete lehet:  1. rézsodrat   2. szénszál   3. ellenálláshuzal   4. kis ellenállású ellenálláshuzal
   1. rézsodrat Angol elnevezése copper core. Általában 19 ónozott rézszálból készítenek 1 mm2 keresztmetszetű sodratot. Ennek az ellenállása gyakorlatilag 0 kOhm, ezért a rézvezetős kábelekhez mindig zavarszűrős csatlakozókat kell használni. Sokak véleménye szerint ez a megoldás elavult. Ez tévedés. 
A Mercedes, Audi, BMW, Volkswagen motorokhoz gyári beépítésként mindig ilyen szerkezetű kábelt használtak.
Rézvezetős, csatlakozókkal szerelt kábelnél minden szál ellenállása -annak hosszától függetlenül- azonos. 
Például a Volkswagennél  a gyertyakábelek ellenállása 6 kOhm, a trafókábelé pedig 2 kOhm. Ha az ellenállás értékek kevesebb mint 50%-al térnek el a gyáritól, az még nem hiba de ha nagyságrenddel nagyobbat, vagy szakadást mér, akkor cserélni kell. 
Ezeknél a készleteknél ha csak az egyik kábel hibásodik meg, nem kell a teljes készletet cserélni. Nálam megtalálja a gyárival megegyező kialakítású és műszaki paraméterekkel rendelkező gyújtókábeleket. Ezek minden gond nélkül beilleszthetők a hibás szál helyére.
Benzin-  gáz- E85 üzemhez is ajánlott   a gázüzemről bővebben itt

    2. grafittal impregnált szilikongumi. Szénszálasnak nevezik. Angol elnevezése resistive core 
Itt egy hajlékony üvegszál sodratot köpenyeznek meg olyan nagy hőállóságú szilikongumival, amit grafittal impregnálnak. A grafit mennyiségét úgy adagolják, hogy a vezető ellenállása méterenként 10-20 kOhm között legyen. Ez az ellenállás biztosítja a szükséges zavarszűrést. Az ilyen vezetőjű kábel egy ellenállásméréssel könnyen felismerhető mivel a szerelt kábel ellenállása annál nagyobb, minnél hosszabb a kábel. Ilyen szerkezetű kábelt használ pl: a Ford, Opel és néhány japán és koreai gyártó. 
Ebből a kábelből olcsón lehet helyettesítő (alternatív) kábelt készíteni a gyárilag rézvezetős változatok helyett. Sok gyártó készít olyan alternatív készletet, ami ránézésre megegyezik a gyári rézvezetős kivitellel. Vásárlás előtt tájékozódjon, mert ezeknek a kábeleknek a paraméterei gyakran egészen durván eltérnek a gyáritól és ezt az igényesebb, vagy gázzal, E85-el működtetett motorok nem szeretik.   Erről bővebben itt.
Gázüzemhez, E85-höz nem ajánlott!

    3. ellenálláshuzal. Ferroflex kábelnek is nevezik Angol elnevezése reactive core.
Az üvegszál sodratra mágneses szilikon bevonatot húznak, majd erre a kb 1 mm átmérőjű szálra ellenálláshuzalt tekercselnek a kábel teljes hosszában. Kisebb ohmos ellenállás mellett is megvalósítható a nagyfrekvenciás zavar impulzusok elnyomása, mivel a tekercs induktív reaktanciája hozzáadódik az ellenálláshoz. 
A vezető ellenállása méterenként 5-8 kOhm között van. A kisebb ellenállás miatt a szikrát létrehozó energia kevesebb veszteséggel jut el a gyertyáig és a fém ellenálláshuzal (általában nikrothal CrNi vagy kantál CrAlFe) jobban bírja a gázüzemmel járó nagyobb igénybevételt mint a "szénszál". 
A gázzal, E85-el üzemeltetett motorok csak hibátlan gyújtásrendszerrel működnek jól. Ennek oka az, hogy a gáz-levegő keverék magasabb hőmérsékleten gyullad be mint a benzin-levegő keverék. Ezen segít a nagyobb gyújtási energia. Eddigi tapasztalataim szerint azoknál az autóknál, ahol benzinnel jól ment az autó, de gázzal rángatott, gyújtókábel csere után a gázüzem is rendbe jött.   A gázüzemről bővebben itt
Gáz és E85 üzemhez ajánljuk!

    4. kis ellenállású ellenálláshuzal acryl bevonattal.  Angol (USA) elnevezése Mag-wire wound wire
Az üvegszál - aramid sodratra kis ellenállású huzalt tekercselnek, majd ezt egy nagyobb ellenállású acryl réteggel köpenyeznek. Az elv egyszerűsítve a következő: A gyújtóimpulzusok nagyfrekvenciás összetevői a vezető felületén haladnak (skin hatás) ahol a nagyobb ellenállású réteg helyezkedik el. Ez a réteg a zavaró impulzusokat hatásosan csillapítja. A kisebb frekvenciájú impulzusok pedig a kis ellenállású ellenálláshuzalon gyakorlatilag csillapítás nélkül jutnak el a gyertyáig. 
Az általam használt angol gyártmányú Maglite® kábel ellenállása 500 ohm/foot (kb 1,6 - 2,0 kOhm/méter)
Ezt a kábelt ipari gázmotorok gyújtásrendszeréhez használjuk, de ez a kábel az amit a köznyelv sportkábelnek nevez.

A szigetelő anyaga leggyakrabban: 1. PVC,    2. EPDM, CPE, EVA,   3. szilikongumi
    1. PVC (Polivinil-klorid)  Hőállósága -30oC és +90oC között van, ezért a korszerű motoroknál már nem használják. Rézvezetős változatát 5 mm és 7 mm-es külső átmérővel forgalmazzuk. Az 5 mm-t fekete, a 7 mm-t piros és fekete színben tartjuk raktáron. A 7 mm-es kábel átütési szilárdsága: 25 kVolt. az 5 mm-é kb 15 kVolt.
Gyújtókábel készleteket a volt szocialista típusokhoz gyártunk belőle addig amig igény van rá.
Felhasználási területe: a volt szocialista típusokhoz, oldtimerekhez, mopedekhez, kerti gépekhez, villanypásztorokhoz.

    2. EPDM (etilén-propilén-diene-monomer)   CPE (klórozott polietilén)      EVA (etilén-vinilacetát)  
Ezeken kívül több hasonló tulajdonságú anyagot használnak.  Hőállóságuk -30oC és +150oC....+190oC között van.
Hőállóságuk, élettartamuk a PVC és a szilikongumi között van, ezekből már viszonylag jó minőségű kábelt lehet készíteni.

    3. Szilikongumi. Gyújtókábel készleteinket szilikongumi szigetelőjű kábelből készítjük. 
A 7 mm átmérőjű fekete színű kábeleket egy angliai kábelgyárból vásároljuk szénszálas és rézszálas változatban.  
A szigetelő két rétegű szilikongumi, a szénszálasnál a rétegek között üvegszálas erősítéssel és 
"KUGLER KÁBEL super silicone F class" felirattal.
Hőállóság -50oC és +250oC között. Ezek az ISO3808 szabványszerint F osztályú kábelek (legmagasabb osztály).  
A gyártó által kiállított adatlap PDF-ben letölthető itt .
Az ellenálláshuzalos vezetővel gyártott, 7 mm külső átmérőjű fekete, a 8 mm átmérőjű piros és kék színű csökkentett ellenállású kábelek szintén angliából jönnek.
A 7 mm átmérőjű kábelek átütési szilárdsága 35.000 Volt, a 8 mm vastagé 40 - 45.000 Volt. Ez bármelyik széria autóhoz megfelel, de ha önnek ennél nagyobb értékre van szüksége akkor ezt tudjuk növelni. Tartunk még raktáron német gyártmányú, 5 mm átmérőjű, vörösesbarna színű rézvezetős szilikon kábelt is. 
    A szilikon kábelek a legjobb és egyben a legdrágább gyújtókábelek. Ezért csak a legjobb gyártók használják őket. A hazai boltok jellemzően EPDM, vagy EPDM-EVA, esetleg EVA-szilikon kábeleket forgalmaznak, mivel ezeket tudják elérhető áron adni. Amellet, hogy ezeknek kisebb a hőállósága, az élettartamuk is rövidebb mint az általunk forgalamzott szilikon kábeleknek. Mi nagy tételben közvetlenül a gyártóktól vásároljuk az anyagokat, alacsony rezsivel és haszonnal dolgozunk, így a jobb minőséget is olcsóbban tudjuk adni. Gyújtókábeleinkre a garancia  3 év és nem kérünk semmilyen szakvéleményt, szerelői igazolást. A garancia feltételei itt

A csatlakozók    1.az ellenállásos gyújtókábelekhez   2.az ellenállás nélküli gyújtókábelekhez
    1. Az ellenállásos vezetővel gyártott (szénszálas, ellenálláshuzalos) kábelekhez használt csatlakozók.
A kábelek végére olyan sárgaréz vagy acél sarukat szerelünk, amelyek pontos csatlakozást biztosítanak az adott típusnál használt gyertyához, osztófedélhez, trafóhoz. A zavarszűrő ellenállást a kábel tartalmazza, ezért a csatlakozókba nem szükséges beépíteni.
    A gyertyacsatlakozó SAE rendszerű (a gyertyán lecsavarható, vagy fix 6,3 mm átmérőjű csap van fotó itt)
Erre a fém csatlakozóra kerül szorosan a gyertyagumi. Ez lehet egyenes, 90 fokban, vagy 120 fokban megtört. 
Anyaga szilikongumi, hőálló műanyag, vagy bakelit, mivel bírnia kell az akár 180 oC hőmérsékletet is.
Ezekhez a kábelekhez kb 70 féle gyertyapipát, gyertyagumit tartunk raktáron, de a készletet folyamatosan bővítjük.
    Az elosztó, trafó csatlakozó lehet egyenes vagy 90 fokos kivitelben
    - DIN (normál)  az elosztófedélen, trafón egy 8,2 mm belső átmérőjű fém hüvely van  fotó itt
    - 4 mm csap (tüskés) az elosztófedélen, trafón a műanyag hüvelyben 4 mm-es fogazott csap van fotó itt
    - SAE (kiálló csapos) Az elosztófedélből, trafóból 6,3 mm átmérőjű csapok állnak ki (mint a gyertyán) fotó itt
    - Ford (kapcsos) az elosztófedélen, trafón egy peremes csonkban 7 mm belső átmérőjű hüvely van fotó itt
    - a Toyota használ egy 5 mm-es csatlakozót, ezt egy vékony 5 mm-es kábelre szerelik, ezt nem tartjuk raktáron
Ezeket a csatlakozókat fedik a hozzájuk illeszkedő gumiharangok. Itt nem szükséges szilikongumit használni, mivel itt nincs olyan nagy hőterhelés, mint a gyertya oldalon. Anyaguk jellemzően kb 150oC-ig hőálló EPDM
Ezekből a csatlakozókból kb 20 féle van raktáron. Ezek -a Toyota néhány típusa kivételével- lefedik a változatokat.

    2. A rézvezetős, ellenállás nélküli kábelhez használt gyertyapipák, csatlakozók.
A rézvezetős kábelekhez zavarszűrővel szerelt csatlakozókat kell használni, mivel a kábel ellenállása 0 kOhm.
Az autógyárak 5 különböző sarut használnak a kábel és a gyertyapipa, elosztó- trafó-csatlakozó korrekt összekapcsolásához. 
Ezek közül 4 féle bontható de van egy ami az összeszerelés után roncsolás nélkül nem bontható. Ezt a bonthatatlan csatlakozót csak néhány gyártó használja (pl BMW, Smart gyári kábelek). A legtöbb rézszálas kábelen a gyertyapipa, csatlakozó szerelhető.
Gyújtókábeleinkre a pipákat a gyárak által használt bontható csatlakozókkal szereljük. Jelenleg kb 30 féle gyertyapipát és kb 20 féle elosztó- trafó-csatlakozót tartunk raktáron. Ezeknek a német gyártóktól beszerzett garantált minőségű alkatrészeknek a kialakítása és műszaki paraméterei a gyárival megegyezőek, esetenként ugyanott készülnek, ahol a gyári.
Az elosztó oldalon gyakorlatilag minden létező változatot tudunk szerelni. A gyertyapipa választékot folyamatosan bővítjük. 
A VW, Seat, Skoda, Audi, Mercedes, BMW legnépszerűbb típusaihoz tudunk házilag szerelhető gyertyapipákat, elosztó csatlakozókat szállítani Speciális szerszámok nélkül lecserélhető a hibás pipa és nem kell az egész gyújtókábelt, vagy készletet cserélni
Ha ön gyárilag rézvezetős kábellel szerelt autójához keres gyújtókábelt, lehetőleg ragaszkodjon ehhez a gyári kialakításhoz. Ha a kereskedő nem tud felvilágosítást adni a kábel szerkezetéről akkor gyanakodjon.  Hogyan állapítható meg a kábel szerkezete szétszerelés nélkül, itt olvashat. A helyettesítő (alternatív) kábelekről pedig itt
Ha ön végigolvasta ezt a leírást láthatja, hogy ez a "darab drót" milyen fontos szerepet tölt be az autóban. 
Ha tőlünk vásárolja meg ezt az alkatrészt, jó áron nagyon jó minőséget kap. Ha pedig csak kérdése van arra is szívesen válaszolunk.

Köszönöm érdeklődését

Kugler Károly   tel.: 20 9519-849    e-mail: kugler@gyujtokabel.hu   honlap:  www.gyujtokabel.hu