a
Gyújtókábel, gyújtáskábel, gyertyakábel, gyertyapipa gyártása
Kugler gyújtókábelek 1990 óta  
a
    
        Vissza a címlapra
a
Kiemelt akciók 2015-ben
a
Folytatjuk az  xr25 akciót A webáruház keresőjébe írja be a típust és az xr25 kódot. Pl. Ford xr25 vagy Focus xr25
Opel xr25, Astra xr25  Suzuki xr25  stb
és jönnek az akciós termékek.

Belépés a webáruházba


 Eredeti NDK Trabant 601, Wartburg 353
 gyertyapipák, gyújtókábelek
   
   
Ha segítségre van szüksége:
    telefon: 20 9519-849
    e-mail: kugler@gyujtokabel.hu



Kugler gyújtáskábel gázüzemhez, LPG-hez, CNG-hez

1990 óta gyártunk gyújtókábel készleteket. Több éve szerepel kínálatunkban gyújtáskábel LPG-hez, CNG-hez, földgáz üzemű ipari gázmotorokhoz is. Tapasztalataim megosztásával szeretnék segíteni az LPG, CNG, E-85 üzemanyaggal (továbbiakban gázzal) hajtott motorok üzemeltetéséhez, javításához.

    A gáz - levegő keverék begyújtásához több energia kell mint a benzin - levegőhöz. 
    (
A szikra kialakulásáról és  tulajdonságairól bővebben itt.)
A gyújtógyertya gyártók mérései szerint ha benzinnel 3000 ford/perc-nél a szikra kialakulásához szükséges feszültség 16.000 volt, akkor ugyanebben a motorban gáz üzemanyagnál ez a feszültség kb 20.000 voltra nő.
A korszerű gyújtótrafók képesek ezt a többlet feszültséget előállítani, de ilyenkor a trafó, (elosztó) a gyújtókábel és a gyertya is folyamatosan akár 25%-al magasabb feszültségen üzemel mint amire tervezték. Ez a feszültség gyorsan koptatja a gyertyát, károsíthatja a kábeleket és a trafót
    A legtöbb szerelő már találkozott a gázüzemből adódó gyújtás hibával, ezért elterjedt megoldás a gyertyahézag szűkítése. Ez logikus megoldás, hiszen ilyenkor a szűkebb hézaggal a szükséges gyújtófeszültség is csökken. Sokan mondják hogy "gázhoz egypólusú gyertya és 0,7  mm gyertyahézag"
Ha a gyertyahézagot szűkíteni akarjuk akkor célszerű egypólusú (helyesen egy testelektródás) gyertyát használni, mivel ennél ez könnyen megoldható. A 0,7 mm-es hézag nem mindig igaz. Annyival kell szűkíteni a távolságot hogy kb 10 - 20%-al csökkentsük a szükséges feszültséget.
Tehát eredetileg 0,9 mm-es gyertyahézagnál jó lehet a 0,7 - 0,8 mm de ha benzinhez 1,3 mm az előírt hézag akkor gázhoz 1 mm alá nem szabad menni.
Emellett célszerű egy értékkel "hidegebb" gyertyát használni a magasabb hőterhelés miatt.
    A gyújtógyertya gyártók kínálatában vannak gázhoz ajánlott típusok. Ezek drágák, de tartósak. Az elektródák formáját, anyagát, a gyertya hőértékét az adott motorhoz igazítják a gázüzem sajátosságai figyelembe véve. Így a szükséges feszültség is csökken kímélve a trafót és a kábeleket.
    Amikor kialakult az ív, a feszültség visszaesik néhány ezer voltra. Ebben a szakaszban kell begyújtani az összesűrített keveréket.
A nehezebben gyulladó gázhoz erősebb szikra szükséges. Itt van jelentőssége a gyújtókábel ellenállásának.
A gyújtáskábeleket a vezető típusa szerint három csoportba osztjuk. (részletesebb leírás itt)
    
    1. Rézvezetős kábel zavarszűrős csatlakozókkal. (szerkezetéről bővebben itt)
Ezt a típust jellemzően a német gyártók használták (Volkswagen, Seat, Skoda, Audi, BMW, Mercedes) de a Fiat, Opel, Alfa Romeo-nál is előfordul.
Legfontosabb jellemzőjük hogy a szerelt kábelek ellenállása független a kábel hosszától hiszen a rézvezető ellenállása gyakorlatilag 0 kohm. A kész kábel ellenállását a csatlakozókba épített zavarszűrő ellenállás értéke határozza meg.
Ez az érték általában        VAG csoportnál gyertyakábel: 6 kohm,         trafókábel: 2 kohm
                                       Mercedesnél      gyertyakábel: 1 - 2 kohm,    trafókábel: 0 kohm
                                       BMW-nél          gyertyakábel: 6 kohm,          trafókábel: 2 kohm
Ezek a gyárival megegyező ellenállású kábelek tapasztalataink szerint gázüzemhez is megfelelnek. 
Kínálatunkban az ilyen szerkezetű kábelek megnevezésében az SR, vagy SRe jelölés szerepel. Pl.: VW-11SR
A gond ott van, hogy néhány gyártó (akár jobb nevűek is) ugyanígy kinéző készleteket gyártanak, de nagy ellenállású "szénszálas" kábelből.
Volt a kezemben Mercedes M103 motorkódhoz vásárolt drága gyújtókábel ahol a trafókábel ellenállása a gyári 0 kohm helyett 16 kohm, a leghosszabb  gyertyakábel ellenállása szintén 16 kohm volt a gyári 1 kohm helyett. A gyújtás energiája a trafó és a gyertya között 32-szer akkora ellenállással találkozott, mint a gyári érték volt. Természetesen nem tudta begyújtani az egyébként is több energiát igénylő gáz - levegő keveréket.
A gyári és az "alternatív" változat közti különbséget nézze meg itt  
A gyárilag rézvezetős kábel helyett gázhoz ne használjon szénszálas kábelt!!

    
    2. Szénszálas, passzív ellenállású (resistive core) kábel (szerkezetéről bővebben itt)
Jellemzően az amerikai gyártók alkalmazták (Ford, GM-Opel, Chevrolet-Daewoo) Ezek viszonylag olcsó, jól szerelhető kábelek. A vezető ellenállása 12 - 20 kOhm méterenként. Tehát minnél hosszabb a kábel annál nagyobb az ellenállása. Ez 60 cm-es kábelnél kb 10 kOhm. 
A nagy ellenállású kábellel gyengébb a szikra és a grafit szemcsékkel impregnált műanyag vezető kevésbé bírja a gázüzemben fellépő nagyobb terhelést. Benzinhez jó, de gázüzemhez nem ajánljuk!
A kereskedelmi forgalomban kapható utángyártott kábelek jellemzően ebből készülnek. Ha gázhoz keres kábelt kérdezzen rá a kábel szerkezetére.

    3. Ellenálláshuzalos, aktív ellenállású (reactive core) kábel  (szerkezetéről bővebben itt)
Jellemzően a Fiat, Citroen, Renault, Peugeot és a legtöbb japán gyártó alkalmazta.    Gázüzemhez ajánlott!
A vezető ellenállása általában 5 - 7 kohm/m, ez 60 cm kábelnél általában 3 - 4 kohm ellenállást jelent.
A kisebb ellenállású kábelen az energia kisebb veszteséggel jut a gyertyához, a szikra erősebb lesz. Ahol a gyártó ilyen kábellel szerelte a motort és utólag gázüzemre alakítják, akkor gyújtókábel cserénél a gyárival megegyező (reactive core) kábelt keressen.
Webáruházamban a "kábel típusa" dobozban választhatja ki a GÁZHOZ ajánlott kábelt. Ha a terméknél nincs ilyen lehetőség, kérjen ajánlatot tőlem.
A hosszú (50-100 cm) szénszálas kábeleket gázhoz célszerű kis ellenállásúra cserélni.
(pl. USA V6, V8 motorok vagy Opel Omega C20NE)

A rövid (20 - 50 cm) kábelekkel szerelt, de a gyújtásra érzékeny motoroknál is hasznos a csere.
(pl. Mondeo III 1.8, 2.0)

A fém ellenálláshuzalból (nikrothal, kantál) tekercselt vezető a nagyobb feszültség mellett is tartósabb mint a műanyag szálakból álló "szénszál"

Összefoglalva: - A gázüzemű motorok hibátlan gyújtásrendszert igényelnek. (trafó, elosztó, gyújtáskábel, gyertya)
                          - Ne mulassza el a gyertyacserét! (egypólusú rézelektródás gyertya 15000-20000 km. Platina,  iridium gyertya 60.000-80.000 km)
                          - Gyárilag rézvezetős, vagy ellenálláshuzalos kábelt ne cseréljen szénszálasra!
                          - Gyárilag szénszálas kábelt érdemes ellenálláshuzalosra cserélni.

Ne felejtse el hogy hibátlan gyújtás esetén is felléphet a hengerben égéskimaradás (P300 hiba) erről itt egy jó cikk

Ha kérdése van küldjön e-mailt a kugler@gyujtokabel.hu címre, vagy hívjon a 20 9519-849 számon

                                                                                                                                  Kugler Károly ev