Gyújtókábel, gyújtáskábel, gyertyakábel, gyertyapipa gyártása
Kugler gyújtókábelek 1990 óta  

   
        Vissza a címlapra

Kiemelt akciók 2016-ban

Folytatjuk az  xr25 akciót A webáruház keresőjébe írja be a típust és az xr25 kódot. Pl. Ford xr25 vagy Focus xr25
Opel xr25, Astra xr25  Suzuki xr25  stb
és jönnek az akciós termékek.

Belépés a webáruházba


 
    Ha segítségre van szüksége:
    telefon: 20 9519-849
    e-mail: kugler@gyujtokabel.hu



A gyertyacsere fontosságáról

Ha égéskimaradás gyanú merül fel (az autó rángat estleg a kipufogóba "durrog") érdemes a gyertyák ellenőrzésével kezdeni.
A gyertya több okból tud elromlani de itt most az elektródák kopására koncentrálok.
Minden szikránál anyagrészecskék válnak le az elektródákról, az anyag kopik, a hézag nő. Először a csúcsok és élek kopnak le. A hézag nővekedése szemmel esetleg nem látható de a "lekerekedett" elektródák esetén a szükséges feszültség már megnő. 0,1 mm hézag növekedés pedig kb 2 kVolt feszültség növekedést okoz.
A csere periódus (nem egyenlő az élettartammal, hiszen még az előtt kicseréljük hogy kárt okozhatna) függ:
- a felhasznált anyagoktól.
        Egyszerű rézelektródás gyertya kb 20-30 ezer km
        Platina gyertya kb 60-80 ezer km
        Iridium gyertya kb 100-150 ezer km
- a testelektródák számától
        Nagyon leegyszerűsítve: ahány testelektróda annyiszor 20 ezer km
- a motor szerkezetétől, üzemanyagtól
        A kétütemű egy km alatt kétszer annyit szikrázik (kopik) mint a négyütemű tehát az élettartam feleződik.
        Nagyobb sűrítési végnyomás vagy turbó mellett jobban kopik a gyertya (a most divatos kis köbcentis             turbós motoroknál az iridium gyertya csere periódusa jellemzően 60 ezer km)
        Az LPG, CNG üzemanyag esetén is jobban kopik a gyertya bővebben itt
- az üzemeltetés módjától
        Sok hideg üzem, rövid távú használat, magasabb fordulaton vezetés jobban koptatja a gyertyát

Mit okoz a túlzottan megnövekedett hézag?

Az ív kialakulásához 10 kVolt-tól akár 25 kVolt feszültség szűkséges. Ahogy nő a hézag úgy nő a feszültség.
A nagyfeszültségű alkatrészek szigetelését természetesen túlméretezik, de könnyű belátni hogy pl a hengerenkénti trafóknál (ceruza trafó) sok szigetelő anyag nem fér el.
       Készítettem három kis videót az egyszerűbb érthetőség kedvéért.
1. Normál légköri nyomás és száraz levegő mellett 10 mm-re állított gyertyahézag modellezi a hengerben lévő kb 10 bar nyomást és 1 mm hézagot. Ez kb 20 kVolt feszültséget jelent  Video itt
2. kb 12 mm hézag (20% növekedés) kb 24 kVolt. Gyújtáskimaradás van, a kerámia szigetelőn megjelenik a kúszószikra. Ha az elöregedett, szakadt gyertyagumi nem zárja le a párát, nedvességet akkor gyakran itt épül le a nagyfeszültség.   Video itt     Fotók a "megégett" gyertyáról és gyertyapipáról itt az alsó sorban
3. kb 14 mm hézag (+40%) Jól záródó gyertyagumival lezártuk a kúszószikra útját. kb 28 kVolt.
Csak néha van szikra a gyertyán. A halkabb folyamatos "kattogás" is áthúzás hang (a nagyfeszültség leépúl valahol) ilyenkor a trafón belül húz át.  Video itt